Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M88a18r70e84k 11V37e16s17e43l95ý 8333173487817

Je zajímavé, jak stejný jev někdo hodnotí jako úspěch, jiný jako pohromu:

http://www.forbes.com/sites/markadomanis/2013/01/03/latvia-is-a-success-story-if-by-success-story-you-mean-disaster/

Už byl v diskuzi zmíněný demografický vývoj Litvy - díval jsem se, že v 80-tých letech se každý rok narodilo v Litvě zhruba 40.000 dětí. Od roku 1995 se tento počet pohybuje kolem 20.000 - tzn. Litevský národ přirozeným způsobem vymírá. Krize navíc radikálně zvýšila ekonomickou emigraci.

Mě to připadá, že za pár let bude možné oslavně zvolat: "ozdravná" operace se zdařila, pacient zemřel.

0/0
7.1.2014 8:29

L98e66n87k82a 62A82n86d53r31ý95s17o37v18á 4870821148589

Uvidíme. Zatím se jeví, že jejich kroky nesou ovoce. A dostupné predikce vypadají také dobře. Každopádně to, že lotyšský premiér dokázal vysvětlit nepopulární kroky a byl znovuzvolen, hovoří o tom, že se mu vysvětlování reforem povedlo. A také fakt, že k reformám je donutil především tlak z MMF, je také pravdivý.

Emigrace není pozitivní trend. S tím souhlasím. Nicméně emigrace je přirozená tam, kde ekonomická úroveň není dobrá. A to se bohužel v Lotyšsku stalo. Pokud se ale provedou správná opatření, může se vše změnit. Podívejte se na příběh Seatllu. V 70.letech také lidé masivně emigrovali. A dnes? Dnes v něm sídlí Microsoft a daří se mu. Čas ukáže, jestli Lotyšsko provedlo ta správná opatření.

0/0
7.1.2014 15:28

M11a75r56e70k 56V60e79s30e51l29ý 8953553487777

V tom s Vámi absolutně souhlasím, že teprve čas ukáže, co se dnes či v nedávné minulosti dělalo správně a co špatně.

0/0
7.1.2014 19:35
Foto

F61r56a19n41t98i67š16e41k 29K60š11í63r 2489876925

Správným krokem je snižování státních výdajů a daní a uvolňovat podnikatelské restrikce, které zabraňují podnikání.  Dlouhodobě zprivatizovat zdravotnictví a školství odstranit povinnou školní docházku a utlumit veškerou státní sociální a důchodovou péči.

0/0
6.1.2014 23:38

M98a97r29e60k 90V73e16s71e35l37ý 8193373137417

Zajímavé je, že Skandinávie patří dlouhodobě k zemím s nejvyšší kvalitou života - a přitom mezi rozvinutými zeměmi patří k těm, které mají nejsilnější veřejný sektor. Díky tomu mají kvalitní zdravotnictví, školství, infrastrukturu atd.

0/0
7.1.2014 13:58

L40e67n57k75a 57A39n75d60r78ý51s15o89v93á 4430361208549

Marku, ono se to mění i ve Skandinávii. Podívejte se na reformy v 90.letech ve Švédsku. Nebo na řízení škol v Dánsku. Krásně o tom psal The Economist minulý rok. Byla tam skvěle napsaná příloha o Skandinávii.

0/0
7.1.2014 15:31

M95a40r42e57k 29V97e35s87e85l86ý 8503463167717

Děkuji za odkaz - něco pro mě bylo nové, o reformách ve Švédsku však vím. Je jasné, že vnitřní i vnější ekonomické podmínky se mění a občas je vhodné zareagovat. Ve Švédsku došlo k úpravám daní atd. - pozici státu s nejsilnějším veřejným sektorem převzalo Dánsko a Švédsko "spadlo" na 2. možná 3. pozici (uritě snížili míru progrese u zdanění příjmů, ovšem Kalouskovo/Topolánkovský model degresivního zdanění nejbohatších rozhodně nezavedli).

Často se u nás odkazuje i na Německo a "tvrdé" Schroderovy reformy pracovního trhu - stejně jako ve Švédsku tam došlo k úpravám sociálního státu, ovšem stále tam mají podmínky o kterých se nám ani nesní - osobně bych tedy reformy, kterými bychom začali zavádět ekonomické a sociální podmínky a lá Švédsko či Německo velmi uvítal ;-)

0/0
7.1.2014 19:33

L57e78n38k86a 30A43n16d72r40ý62s33o46v50á 4180851838219

Mně by se líbila analýza státních podniků a podílů. Podle mě to potřebujeme jako sůl. Viz http://www.lenkaandrysova.cz/nazory/potrebujeme-hlubsi-analyzu-statnich-podniku-a-podilu-statu-v-obchodnich-spolecnostech-jako-udelali-ve-svedsku.html

Každopádně, stejně si reformy musíme udělat sami. Inspirace ze zahraničí je dobrá, ale máme v ČR řadu specifik.

0/0
7.1.2014 19:43

L38e97n27k63a 40A72n98d81r47ý59s49o69v53á 4870191418449

Tady je malá ochutnávka: http://www.economist.com/news/leaders/21571136-politicians-both-right-and-left-could-learn-nordic-countries-next-supermodel

0/0
7.1.2014 15:32

K42a41r25e14l 49F88u21k89s66a 3114940950603

No můj názor je, že při současném systému ani není reálné uvažovat o nějakém oddlužení. Selský rozum mi velí, že jako jediný možný prostředek, jak dnes dostat větší peníze od vrstvy bohatých (ti jsou de facto věřiteli států, ať již přímo či nepřímo) je buď jejich investicí, za kterou však čekají nějaký výnos nebo prostě půjčkou. Myslím, že není náhodou, že vyrovnaný rozpočet mají ty státy, které mají abnormálně vysoký přebytek obchodní bilance (což nejde u všech, např. státy se svými měnami si budou vzájemně devalvovat). Tudíž si myslím, že ať to beru zprava nebo zleva, perpetum mobile fungovat nebude a brzo to krachne...

0/0
6.1.2014 21:46
Foto

M84i78r98o13s39l17a17v 54M92a48c65e87k 5471945550332

Princip tzv. liberálních reforem tkví v přesunutí občanů z deště pod okap, tedy umělým zhoršením již tak hrozné situace. Jakmile společnost padne na dno, začne se nové počítání, z nové, daleko nižší úrovně. Pak je i propad růstem a liberální demokraté jsají, že se jim to povedlo. Za dalších 10 let jsou opět tam kde byli, ale tvrdí, že prosperují. Za dvacet let zkrachují a dělají opět tzv. reformy.

0/−1
6.1.2014 21:46
Foto

Š69t19ě44p36á18n 73B53i51c94e33r58a 6379522498156

Kdyby došlo k osekání rozpočtu v Česku, tak by to politikům vedle redukcí legálních příjmů značně omezilo i možnosti úplatků, které  dostávají za poskytnutí zakázek, kvůli kterým především do politiky jdou a proto to u nás nepřipadá ani v úvahu.

+1/0
6.1.2014 17:38

L96e86n51k97a 63A90n53d84r79ý34s37o87v47á 4760481618519

Díky za reakci, Štěpáne. To si mysleli nejdřív i v Lotyšsku. Potřebujeme naše politiky pořádně namotivovat. V Lotyšsku museli provést úsporná opatření kvůli MMF. Jinak by nedostali půjčku. Tlak MMF snad v Česku potřebovat nebudeme. Nejlepší motivací pro politika je hlas ve volbách. Nebo... příspěvek do stranické pokladny. Uvidíme, jestli v Česku najdeme odvahu na mnohem menší úspory. Třeba na zrušení mojí oblíbené státní cukrárny, autoškoly, cestovky a hotelů :)

+1/0
6.1.2014 18:11

P25e43t43r 41B84r61y33c76h14t55a 8603438828589

Jen tak jsem si spočítal,za jak dlouho se při našem tempu zadlužování dostaneme do stavu nesplatitelnosti dluhů,a vyšlo mi 25 let,já už se budu pomalu chystat do walhally,ale vás mladé lituji a radím vám utečte odtud jako mladí Lotyši s Lotyšska a běžte do světa.

+1/0
6.1.2014 19:03

L26e50n97k59a 89A59n53d57r68ý78s64o58v56á 4820461648139

To ne. Mladí by měli zůstat tady. Máme náhodou řadu mladých a nadějných lidí. Zrovna nedávno jsem četla článek o SocialBakers. Ti jsou z Čech. Nejen mladí ale mohou pomoci s tím, abychom naši zemi postupně oddlužovali. A jak jste k těm 25 letům mimochodem přišel?

0/0
6.1.2014 19:37

P28e84t96r 84B36r15y71c65h12t88a 8743868858979

Nejsem ekonom,ale náš dluh činí okolo 46,5 % HDP a obsluha tohoto dluhu nás tento rok bude stát 78 miliard ,dluh rodte průměrnou rychlostí o 4 procenta ročně,za 25 při tomto tempu bude blížit 200 procentům HDP,což je u mě hranice nesplatitelnosti,stát už totiž kromě ČEZu ,Budvaru a pár maličkosti typu LČR nic nemá.

0/0
6.1.2014 20:08

Z33d45e50n77a 70K96o77č87í 6705918711856

Lotyšsko žilo dlouho nehospodárně.Státní služba se stala zlatým korytem. DPH jsme tady zvýšili sami už dávno ......, ale účinná úsporná opatření jsme žádné nikdy neudělali. Státní kasa je už dlouho provrtaná a ne a ne ji naplnit, protože politikové z této kasy vypouští dlouhodobě mnohem víc peněz, než o kolik je státní kasa schopna ožebračit daňové poplatníky.

Je ale zajímavé, že takovou kritiku státní správy dáváte k dobru až teď. Když vaše partaj byla ve vládě, tak jste navzájem pouze hašteřili - jak s modrými strakami, tak s kalouskovci. Výsledek vaší snahy, nebo práce, vesměs veškerý žádný. !!

Neříkejte, že například nevíte, že ze zákona ústavní činitelé, vojáci, policisté, bachaři a celníci berou 100 % nemocenskou - což je příkrém rozporu s odškodňováním jiných smrtelníků. Rekreační zařízení poslanecká sněmovna snad rovněž nepotřebuje. Když vidím, jak systémově se rozrostla správa zbytečných agend na ministerstvech, tak i těm chytřejším zůstává rozum už dlouho stát. Veverkám stál ale asi i rozum už při vstupu do vlády. Politikové vaší strany prohospodařili velice brzy důvěru, kterou dostali. Teď už můžete jenom lkát a litovat, že když jste mohla konat, Druhá taková šance se nevrací - právem!!!! 

PS - a kritizovat kdo zapříčinil pád nějaké stavby není tak snadné. zda to byla chyba v projektu, chyba při výrobě prefabrikátu, či skrytá chyba při montáži .....

Tam byste chtěla nekompromisně trestat, ale za zmetky ve vaší politické práci - tam o žádné odpovědnosti slyšet nechcete. !!!!

+2/0
6.1.2014 19:21

L73e61n30k12a 76A92n67d89r57ý25s97o60v41á 4240921878349

Dobrý den, paní Kočí, i Vám děkuji za komentář. Určitě mohla vláda Petra Nečase udělat více. S tím souhlasím. Osobně jsem se snažila na řadu zbytečných výdajů upozornit. Viz mé předchozí blogy. Něco se mi povedlo, něco ne. Když budu pozitivní a zůstanu u toho, co se povedlo, pak můžu zmínit, že se nám podařilo prosadit analýzu mezinárodních organizací. Nebo se mi podařilo snížit náklady na volby tím, že jsem předložila pozměňovací návrh snižující byrokracii ve volbách. Nebo se mi podařilo přesvědčit o budoucí investici do e-sbírky, která může v ideálním případě ušetřit mnohé výdaje státu. Projekt by měl být dokončen v roce 2015. Nebo jsem upozornila na zbytečné vydávání DVD pro poslance se stenoprotokoly a to se následně zrušilo... O mnohých mých činech si můžete přečíst jak v blogu, tak i na mém webu www.lenkaandrysova.cz. Tímto blogem jsem ale hlavně chtěla říct, že provádění nepopulárních kroků nemusí znamenat automaticky prohrané volby. Viz lotyšský premiér. Nevzdávejme to a hledejme rozumné úspory i dnes, i když nás MMF nenutí.

Co se týče pozitivních kroků vlády, těch by se také několik našlo. Určitě ale šlo udělat více. Souhlas.

Jak byste chtěla realizovat odpovědnost poslanců v praxi? Věřte, že já jako neposlankyně, nic takového nepodporuji. Odpovědnost, kterou má poslanec mít, je samozřejmě trestní, ale za jeho rozhodnutí politická.

0/0
6.1.2014 19:58

Z57d63e82n81a 91K66o34č21í 6425678931166

Samotné upozornění bez efektu - je k ničemu. Nevím co je to analýza mezinárodních organizací. Naše účast u většiny je ale zbytečná, protože je to většinou pouze prebenda pro politiky, bez jakéhokoliv efektu. Vidíte, kdybyste se zasadila o to, aby ministerstvo spravedlnosti zdarma spravovalo na internetu veškeré zákony v aktuálním stavu - dle data - dalo by se říct, že dané ministerstvo něco pro lidi udělalo ( pro schopného SW je to práce maximálně na 6 měsíců ) . Bohužel pouhé zveřejnění výtisku v PDF není to zrovna ideální - spíš jen alibistické. stejně tak alibisticky a nefunkčně se tváří weby všech ostatních ministerstev. 

Nemluvím o odpovědnosti poslanců, ale politiků - tedy i poslanců -   strana která do roztrhání těla chrání svého politika, byť je zřejmé, že má máslo na hlavě, je špatná. Způsoby na citelné potrestání se vždy najdou - pokud se chce. Pracuji v privátní sféře a tam to jde tak, že si ten člověk už nikdy ani neškrtne. Ve státní sféře se naopak soudí, povyšuje, hledají chlívečky v polostátních firmách ......  

Kdybyste se zasadila, aby zákony v tomto státě platili pro všechny stejně - viz ústavní činitelé, vojáci, policisté, bachaři a celníci, kteří  berou 100 % nemocenskou - což je příkrém rozporu s odškodňováním jiných smrtelníků, nebo zrušení rekreačních zařízení poslanecké sněmovny   ......  dalo by se hovořit o započetí  zrovnoprávnění.  

To, co popisujete vy se dá popsat - vlk se maličko nažral a kozy přitom zůstaly netknuté stát. ;-)

+2/0
6.1.2014 20:26
Foto

K50a95r35e92l 64R28a97d13a 9809854976927

Pozastavil bych se u ,,provádění nepopulárních kroků" . Jde o to, jaké kroky to jsou a u koho jsou nepopulární. Pokud vláda dělá kroky, které jen ožebračují obyvatelstvo a přitom nic neřeší, pak jsou právem nepopulární. Pokud by omezila rozhazování peněz plmými hrstmi ve státní správě, pak by to mezi politiky a státními úředníky také bylo nepopulární. Ale jednalo by se o dobré opatření, které by voliči jistě pochopili. A nebylo by třeba dlouhého vysvětlování. Stovky úřadů, které mají za úkol jen zajistit pohodlný život úředníkům a jejich kamarádům v účelově založených firmách, to je realita.  Kolik takových zbytečných institucí bylo zrušeno ?  Myslím, že žádná, proč také, když v nich často nacházejí útočiště politici, kteří ve volbách neuspějí.

+2/0
6.1.2014 21:44

P27e17t75r 29B51r27y38c82h84t10a 8463448178139

No jo,Lotyšsko,úspěšná země,ze které se utíká,vždyt tam od roku 2000 ubylo 20 procent obyvatel-emigrovali,to není zrovna dobrý příklad.

0/0
6.1.2014 17:36

L90e69n63k76a 64A60n10d94r51ý74s11o35v48á 4580731888309

Emigraci ve svém blogu taky zmiňuji. Je to tak. Je to negativní jev. Otázka je, co by stalo, kdyby se úspory neprovedly. Mimochodem, i lidé z Detroitu emigrují.  A když se nedařilo Seattlu, taky emigrovali. Dokonce si z toho pár lidí udělalo legraci a v Seatllu u letiště vyvěsili billboard s nápisem alá "Ty, kdo odletáš poslední, zhasni světla." Viz http://www.boeing.com/boeing/history/narrative/n070boe.page

Seatlle už krizi dávno překonal a město, kde má sídlo i Microsoft, je velmi atraktivní pro život. Viz http://images.businessweek.com/slideshows/2012-09-26/americas-50-best-cities#slide50

I do Lotyšska, které dnes roste a snad bude i nadále, se, doufejme, budou lidé zase pomalu vracet.

+1/0
6.1.2014 18:21

J75i76r84i 88K74u58c58e90r89a 5507640336652

dobrý den, emigraci zmiňujete, ale pokud byla opravdu kolem 20%, tedy pětiny obyvatelstva, tak "zmínění se" o té maličkosti vás kvalifikuje pro práci v "lupě", a to věru nemyslím jako pochvalu...:-/

0/0
6.1.2014 18:27

P95e88t57r 56B25r17y43c27h19t42a 8423268228349

Pokud bychom to počítali od rozpadu SSSR,je to mnohem horší.Lotyšsko mělo 2,7 milionu obyvatel,ted nemá ani ty 2 miliony.Podobně, jako bylo Lotyšsko modelovým případem v dluhové krizi, tak se může stát pro stárnoucí Evropu zajímavou případovou studií ubývání práceschopného obyvatelstva. Lotyši se z Británie a Irska, kam odcházeli nejčastěji, vracejí čím dál méně. Profesor Mihails Hazans z Lotyšské univerzity zjistil, že po třech letech výrazně klesá ochota emigrantů vracet se do rodné země. Plány na návrat mají potom už jen tři procenta těch, kteří odešli, zatímco v prvních letech po odchodu se chce vrátit deset procent.

0/0
6.1.2014 18:54

L54e50n90k89a 33A20n20d26r68ý40s28o11v93á 4140281738699

Počet obyvatel začal klesat ještě před reformami. Viz http://en.wikipedia.org/wiki/Demographics_of_Latvia

Pokud dobře počítám, pokles obyvatel od roku 2008 do 2012 byl necelých 7 %. Vycházela jsem z informací na wikipedii.

0/0
6.1.2014 19:44

P59e39t27r 19B15r46y89c12h58t81a 8863578678519

Z Lotyšska odchází ročně pětadvaceti tisíc lidí ročně,Podle vládní studie tvoří drtivou většinu odcházejících, kolem osmdesáti procent, mladí lidé do pětatřiceti let a to je pro Lotyšsko katastrofa.

+2/0
6.1.2014 20:29



NOVÝ KODEX BLOGERA

Petice

Jaké jsou novinky kromě Politické arény? Podívat se můžete tady.

Žebříčky



Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS

Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.