Otazníky kolem majetkových přiznání politiků

28. 10. 2009 10:28:39
S majetkovými přiznáními politiků je to skoro jako s diplomovými pracemi na plzeňské universitě. Chcete-li do nich nahlédnout, musíte mít strpení. Zabere to totiž chvíli, než se do tzv. registru oznámení dostanete. V něm kromě zmiňovaných majetkových přiznání zjistíte, jestli Váš poslanec nebo senátor, nebo jiný veřejný činitel, nemá ještě nějakou vedlejší práci či funkci, nebo není členem dozorčí rady nějaké společnosti. A to už jsou pro některé veřejné činitele velmi citlivé informace.

V registru oznámení můžete odhalit například to, že senátor Jiří Lajtoch vykonává kromě práce v parlamentu ještě funkci primátora, zastupitele a radního Přerova a že působí v několika obchodních společnostech (KTV Přerov, Teplo Přerov a VŠL6). Stojí v něm, že pan poslanec Langer dostal darem k čtyřicetinám hodinky za 300 000 Kč a umělecké předměty v ceně 200 000 Kč. Najdete tam také, kolik si pan Řebíček vydělal během jeho působení ve státní sféře a že si v roce 2007 koupil komplex nemovitostí Monte Argentario v hodnotě 126 240 000 Kč a byt v Dubaji za 8 927 565 Kč. Ač se to nemusí na první dojem zdát, takové informace pomáhají investigativním novinářům odhalovat korupci nebo nekalost veřejných zakázek.

Chcete-li se podívat do „karet“ Vašim poslancům, senátorovi, hejtmanovi, starostovi či zastupiteli, připravte se na byrokratický kolotoč. Musíte si zažádat o přístup do registru oznámení rovnou u několika úřadů. Za evidenci informací o různých veřejných činitelích totiž zodpovídají různé instituce.

Nejsem investigativní novinářka, ale přesto jsem se rozhodla si o přístup do registru zažádat. Pro začátek pouze mandátní a imunitní výbory Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky a Senátu a ředitele Krajského úřadu v Olomouci. Zjistila jsem, že nahlédnout do spisů politiků není rozhodně procházkou v růžovém sadu, jak se může v psaném textu zákona na první pohled zdát.

Přístup do registru, který vede poslanecká sněmovna, se mi na rozdíl od ostatních podařilo získat. Zažádala jsem si o něj relativně snadno na internetu. Na drobný problém jsem narazila až při doručování hesla s uživatelským jménem. Dobírka je totiž do vlastních rukou a pošťák mne nezastihl doma. Nakonec jsem se ale s osobou zodpovědnou za udělování hesel a uživatelských jmen, domluvila na nadstandardní osobní přebírce přímo v Poslanecké sněmovně. Kontrolovat majetková přiznání budu moci až do května roku 2010. Kdybyste náhodou i Vy chtěli nahlédnout do tohoto registru, nejde to. Heslo, ani uživatelské jméno, které jsem získala, Vám neprozradím. Dostala bych totiž pokutu 50 000 Kč.

Na krajském úřadu v Olomouckém kraji jsem neuspěla. I když jsem po dlouhých peripetiích dostala heslo a uživatelské jméno, do registru oznámení vedeného ředitelem krajského úřadu jsem ale paradoxně nenahlédla. Paní z úřadu mi totiž udělila přístup do registru jen na tři dny. Heslo a uživatelské jméno jsem si bohužel nedobrovolně převzala se zpožděním a lhůta, kdy jsem do registru mohla nahlédnout, vypršela. Přihlašovací údaje jsem dostala pozdě, protože se úřad spletl a dopis do vlastních rukou mi přišel na adresu mého trvalého bydliště, přestože jsem žádala zaslání údajů na adresu studentských kolejí.

Navíc to vypadalo, že s překážkami při doručování úřad jako by počítal. Když jsem volala na krajský úřad a ptala jsem se, kde na stránkách krajského úřadu v Olomouci najdu online registr oznámení, paní, aniž by mi odpověděla na mou otázku, už jako by tušila, že můj přístup propadl, se mě pohotově zeptala: „A kdy Vám to přišlo? ... Aha, tak to si budete muset zažádat znovu. Tentokrát Vám dám přístup na týden, když je to s doručováním tak komplikované." Hold, přepíšu datum a pošlu jim totožnou žádost znovu.

Zkoušela jsem také zažádat o vstup do registru, který vede mandátní a imunitní výbor Senátu. Na e-mailové adresy, které jsou uvedeny na stránkách, se mi ale nepodařilo odeslat žádost. Buď je chyba v mém e-mailu, nebo na jejich straně. Každopádně, zkusím to ještě zítra, tentokrát klasickou poštou.

Po tom, co jsem si vyzkoušela byrokratický kolotoč na vlastní kůži, bych ráda vyjádřila obdiv všem novinářům, kteří si tím vším museli projít při jejich investigativní práci. Obzvláště chválím Hospodářské noviny, které registr zpřístupnily lidem na internetu v dokumentu zvaném Xkonta. Škoda jen, že neměli více času zpracovat i registry vedené krajskými úřady. Otázkou je, proč, když to jde Hospodářským novinám, nezveřejňuje tyto informace rovnou stát a to na jedné internetové stránce? Proč mi heslo a uživatelské jméno nemůže přijít obratem e-mailem? Proč se vůbec musím tolikrát registrovat, abych se ke všem informacím dostala? Proč to tak dlouho trvá? Proč nemůžu s někým sdílet heslo? Odpovědi asi všichni tušíme.

Autor: Lenka Andrýsová | středa 28.10.2009 10:28 | karma článku: 19.36 | přečteno: 2004x

Další články blogera

Lenka Andrýsová

Registr účtů zlevní práci úředníků a zkrátí formuláře a žádosti. Kdo ho prosadí v Česku?

Dánsko patří mezi špičky v oboru digitalizace veřejného sektoru a nabízí nám hodně inspirace. Jedním z prvních řešení, kterým Dánsko digitalizaci veřejného sektoru zahájilo, je registr účtů.

19.9.2021 v 20:16 | Karma článku: 8.72 | Přečteno: 357 | Diskuse

Další články z rubriky Politika

Jan Pavelec

ČR má se svým upoceným pojetím liberalismu 200 let zpoždění.

Podle Listiny základních práv a svobod se Česká republika nesmí vázat na jakoukoliv výlučnou ideologii či náboženské vyznání, a podle Ústavy má být státem sociálním, nikoliv (neo)liberálním.

28.3.2024 v 15:50 | Karma článku: 10.93 | Přečteno: 135 | Diskuse

Jan Bartoň

Přichází nový věk – volíme mezi tragédií a realismem

Pan Václav Vlk starší uveřejnil skvělý komentář k současné mezinárodní situaci pod titulkem Přichází nový věk tragédie. Abychom předešli tragédii, musíme zvolit realismus.

28.3.2024 v 10:00 | Karma článku: 27.49 | Přečteno: 549 | Diskuse

Petr Duchoslav

Ruský břeh Roberta Fica

Jsem proslovenský, dělám vlasteneckou a suverénní politiku, vše jen pro národ. Tak by se stručně dala charakterizovat politika staronového premiéra Roberta Fica. Zní to sice líbivě, ale realita je bohužel jiná.

27.3.2024 v 9:24 | Karma článku: 25.26 | Přečteno: 521 | Diskuse

Petr Štrompf

Utažený kremelský šroub. Stržený závit pak způsobí pohromu

Islamisté vraždící v Moskvě. Mrtví na obou stranách ukrajinské fronty. Represe režimu, žijícího ve strachu o sebe samého. Šrouby stále utahuje a bude je utahovat ještě víc.

26.3.2024 v 17:34 | Karma článku: 18.92 | Přečteno: 470 | Diskuse

Michal Sabó

Rudá záře nad Moskvou aneb mají teroristi právo na soucit?

Útok v Rusku, při němž útočníci v koncertním sále na okraji Moskvy v pátek zabili nejméně 133 lidí a mnoho dalších zranili, nám nastavil zrcadlo. Máme Rusko litovat?

26.3.2024 v 7:13 | Karma článku: 36.52 | Přečteno: 2310 | Diskuse
Počet článků 37 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 1458

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...